2010(平成22)年度 聖心女子大学 第29回 教養講座(終了のご報告)  
 
  本学の教養講座は昭和57年から開催しております。2010(平成22)年度の第29回教養講座は、英語英文学科の企画による「英国劇団を招致した観劇会」を中心として実施し、400名を大きく越えるご参加をいただきました。
 ご参加くださいました皆様にお礼を申し上げますとともに、以下、英語英文学科からのご報告とご参考までに講座概要をご紹介いたします。


「第29回 教養講座を行って」〜英語英文学科からのご報告〜

     今回の教養講座は、英国の劇団ITCL(International Theater Company London)によるシェイクスピア劇上演を中心に据え(第2部)、
    その前に本学科教員による対談をおいて観劇への誘いとするという2部構成で企画した。

 

   「Echoes of Othello--『オセロー』観劇への誘い」と銘打った第1部では、英語英文学科学科代表の杉本淳子専任講師による挨拶と講師紹介の後、同学科の安達まみ教授と中川僚子教授によっ て対談が行われた。

 第2部で上演される『オセロー』鑑賞への手引きとして、まず原作の材源や制作年代などの基本的な情報の紹介があった。続いて、舞台となっているヴェニスについて、シェイクスピアの時代に交易の中心地であったこと、また歓楽都市としても知られていたことの解説があり、さらに他のヨーロッパ文学とは異なり、イギリス文学にヴェニスという都市が度々登場する背景には、ヴェニス、イギリスともに海外に広い領土をもつ島国国家という共通点があったことなどが説明された。

 その後、『オセロー』の劇中の名高い台詞の朗読を交えながら、自立心旺盛な女性としてのデズデモーナの人物造型、“Othello music”と称される第一幕、第二幕におけるオセローの台詞まわしの美しさと、嫉妬によって見る影もなく堕落してゆく第三、第四幕の台詞との落差、「ムーア人」というアウトサイダーであるがゆえのオセローの悲哀と気高さ、悪役イアゴーの巧みなレトリックとその詭計の挫折など、『オセロー』の数々の見どころについて対談形式による解説がなされた。

 最後に、ITCL(International Theater Company London)の過去の公演の映像を見ながら、劇団の特長とその演技・演出理論の説明があり、第1部は終了した。

 参加者からは、「対談形式だったので、一人の講師による講演を聴くよりも、なじみやすくてわかりやすかった」「台詞の紹介や見どころの解説が具体的で、第2部の公演の理解が深まり、より楽しむことができた」「興味をかきたてられ、『オセロー』の原作を読みたくなった」「英文科卒業生の作家須賀敦子氏の翻訳の話もでてきて、改めて須賀作品を読もうと思った」などの好意的な感想が多数寄せられた。
   第2部では、安達教授による挨拶と劇団紹介の後、マリアンホールにおいてITCLによる『オセロー』の公演が行われた。ITCLは1980年に結成後、国際的に活動し、1992年初来日、以来、例年2回の来日公演を行っている。グロトフスキー・メソッドに学んだ演出家ポール・ステッビングズ氏の真骨頂である、人間の身体のもつ可能性を感じさせる演出であった。舞台で余計な小道具を使わず、等身大で温かみを感じさせる演出と演技でありながら、俳優の力量のおかげで、観客は普段見慣れたホールに異質な空間が出現するようすを目の当たりにするという稀有なひとときを堪能した。総勢7人の俳優は主要な役のほか、いくつかの役をたくみに演じ分けていた。イアゴー役、デズデモーナ役、オセロー役の俳優たちもそれぞれ力量を感じさせたが、とくにエミーリアのほか、ビアンカ、公爵等を演じ分けたナターリア・キャンベル氏の演技は際立っており、俳優の技量によって芝居の完成度が左右されるという真理を証していた。役を演じていないときに俳優たちが交替で太鼓を叩いたり、歌を歌ったりするという趣向も、役を演じている時との間の移行が違和感なく行われて秀逸であり、ひとりの主役を盛りあげるのではなく、団員が一丸となって舞台作りにかかわる本劇団のスタイルを感じさせた。マリアンホール1階席と2階ギャラリーを埋め尽くした約450人の観客の拍手はなかなか鳴りやまなかった。参加者からは、「思いがけず美しい英語が聞けてうれしかった」「第1部の解説があったため、実際のセリフを聞いた時の理解が深められた」「すばらしい公演だった。またぜひ観たい」「以前はよく公演やコンサートが行われていたが、最近はないのはなぜか。来年も本劇団を招く企画を考えてほしい」などの感想が多数寄せられた。

 また、本公演の日本語字幕を、本学大学院生、卒業生、教員が作成したことも付記しておく。

 なお、公演に先立ち、ブルーパーラーにて出演者を招いた歓迎会が行われ、出演者と本学教員・大学院生・学部生が交流した。その席で、出演者から役作りについて、とくに舞台上で歴史上の人物や架空の人物になる瞬間の経験について、また、国による観客反応の違いなどについて間近に聞くことができたのは、学生たちにとってきわめて有意義であった。公演後、出演者から「敏感に反応する観客に励まされ、納得のいく舞台を務めることができた」という感想が聞かれた。また「自分の演技は、あなたの解釈に照らしてどうだったか」と出演者から感想を問われた学生が、自分のような素人に意見を求めてきた俳優の真摯で謙虚な態度にあらためて感銘を受けるという情景も見受けられた。
 
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 以上が教養講座第1部・第2部の報告であるが、今回の教養講座の一環として、宮代ホールロビーにおいて英語英文学科の学生・院生による『オセロー』関連の様々なテーマ研究や制作物の展示が行われ、当日の祝祭気分を一層盛り上げていた。
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 今回の教養講座の企画を担当した学科として得られた何よりの収穫は、教員・職員とともに学科の構成メンバーである学生・院生が、日常の勉学とは違った形で、それぞれの力を惜しみなく発揮しながら当日の祝祭に向けて入念に準備を積み重ね、結果的に深い達成感を皆で共有できたことであった。

開演に先立って行なわれた劇団と本学教員・学生でのレセプション


第1部  英語英文学科による対談「Echoes of Othello:『オセロー』観劇への誘い」、および
宮代ホールロビーでの、英語英文学科学生によるシェイクスピア「オセロー」関連の展示発表


第2部 英国の劇団インターナショナル・シアターカンパニー・ロンドン(ITCL)第34回日本公演『オセロー』


終演後、劇団と本学教員、学生との記念撮影



第29回 教養講座 のお知らせ

2010(平成22)年 5月21日(金) 16時30分開場

 

第1部 17時〜17時45分
  英語英文学科による対談
  「Echoes of Othello : 『オセロー』観劇への誘い」

第2部 18時〜20時45分
  インターナショナル・シアターカンパニー・ロンドン(ITCL)
  第34回日本公演  『 オ セ ロ ー 』

    ※ 当日は宮代ホール・ロビーにて、英語英文学科による
      シェイクスピア関連の展示も行います。(観覧無料)


【 会 場 】
 聖心女子大学  受付場所: 3号館1階 宮代ホール


【 参加費 】
 一般 : 2,000円 / 大学生 : 500円
 本学学生・教職員および高校生以下 : 無料

  ※ 第1部の英語英文学科による対談のみの聴講 : 無料

 
  • 当日の受付時間短縮のため、予約ページより、ご予約をお願いいたします。
    参加費が無料の方も予約はお願いします。

    ホームページで予約できない方は、予約用紙を使いファクシミリでご予約いただくか、
    本学(入学広報課教養講座係)までお電話でご連絡ください。
       予約ページはこちらです  予約用紙はこちらです (予約受付は終了いたしました)
     
  • 参加費は当日、受付にて申し受けます。お釣りの無いようにご用意ください。
    学生の方は学生証を、教職員の方は教職員証をご持参ください。
  • 英語英文学科による対談、英国劇団による『オセロー』公演の両方を受講することも、片方のみ受講することもできます。
     

聖心女子大学 第29回 教養講座 内容概略

  第1部:英語英文学科による対談「Echoes of Othello : 『オセロー』観劇への誘い」
  第2部:インターナショナル・シアターカンパニー・ロンドン(ITCL)第34回日本公演 『オセロー』
       原作:ウィリアム・シェイクスピア 脚色・演出:ポール・ステッビングズ 作曲:トーマス・ジョンソン
  主催: 聖心女子大学
  協力: 潟Aシュリー・アソシエイツ http://www.stageplay.jp/jp/    後援: ブリティッシュ・カウンシル他

 
International Theatre Company London’s 34th Japan Tour
OTHELLO
By William Shakespeare
Directed and edited by Paul Stebbings
Original music by Thomas Johnson
Othello : Eugene Washington
Desdemona : Holly Hinton
Iago : David Chittenden
Cassio : Richard Ede
Emilia : Natalia Campbell
Roderigo : Joel Sams
Baptista : Richard Clodfelter
Other roles played by the ensemble
Director : Paul Stebbings
Costume : Juliane Kasprizik
Set design : Arno Scholz
Producer Europe : Grantly Marshall ADGE

交通案内 / お問合せ 等

  聖心女子大学: 〒150-8938 渋谷区広尾4-3-1   地図等はこちらです
            ※周辺地図、地下鉄広尾駅から画像でご紹介する地図など詳細に掲載していますので、どうぞご一読ください。
   連 絡 先  : 聖心女子大学 学務事務部入学広報課(教養講座係)
            Tel.03-3407-5076 Fax.03-3407-5929 E-mail goukaku@u-sacred-heart.ac.jp

聖心女子大学 第29回 教養講座 第2部 『 オ セ ロ ー 』 公演 演出/出演者

 
PAUL STEBBINGS is artistic director of TNT theatre Britain and The American Drama Group Europe. He was born in Nottingham and studied drama at Bristol University, where he received first class honours. He trained in the Grotowski method with TRIPLE ACTION THEATRE in Britain and Poland. Paul founded TNT theatre in 1980 and received regular Arts Council funding for work in the UK. Paul has also acted for NOTTINGHAM PLAYHOUSE and TNT and directed and written for SOUTH YORKSHIRE THEATRE, PARAGON ENSEMBLE Glasgow, TAMS THEATER Munich, the ST PETERSBURG STATE COMEDY THEATRE, the Athens Concert Hall MEGARON and the Russian TEATR EXPERIMENTA. His productions have toured to over twenty countries worldwide. Festival appearances include WIZARD OF JAZZ at the Munich Biennale (critics prize), the Off Broadway Festival in New York, the Tehran Fajr Festival the Tokyo International Festival, and award winning performances at the Edinburgh Festival (THE MURDER OF SHERLOCK HOLMES, in which he played the title role). His numerous productions for ADGE and TNT include MACBETH, BRAVE NEW WORLD, MOON PALACE (a dance drama version of Paul Auster’s contemporary novel) DEATH OF A SALESMAN, A MIDSUMMER NIGHT’S DREAM and the recent prize winning HAMLET. One of Paul´s main areas of interest is the integration of music and theatre which culminated in his large scale production of production of MOBY DICK. He has directed productions in Russian, Greek, German and is increasingly working in Spanish, while in spring he directs THE TAMING OF THE SHREW in Mandarin at Shanghai’s leading theatre (SDAC). In addition to GULLIVER’S TRAVEL’S this season sees Paul direct premiers of DON QUIXOTE and OTHELLO and an Edgar Allen Poe project plus revivals of MACBETH, THE PICTURE OF DORIAN GRAY, ONE LANGUAGE MANY VOICES ( an exploration of Britain’s colonial legacy), A CHRISTMAS CAROL, CUENTA DE NAVIDAD (the Spanish version of his Christmas Carol by Teatro Terrauno in Costa Rica) and the continuing epic tour of his ROMEO AND JULIET. These varied productions tour to over thirty countries on four continents performing in cities as diverse as Beijing, Jerusalem, Moscow, Tokyo, Brisbane, Guatemala, London and Berlin.

EUGENE WASHINGTON (Othello) This is his second production for TNT - having performed in ONE LANGUAGE MANY VOICES in the spring of 2010. Eugene trained at the Academy Drama School in London. Theatre credits include; The Husband in The Massacre at Theatre Royal Bury St.Edmunds, Henry Angell in the Agatha Christie thriller The Unexpected Guest' (UK No.1 tour), Corinthian in Paul at the National Theatre, Gordon in A Patch of Blue at the Kings Head Theatre, Othello in Othello at the Cambridge Shakespeare Festival, Clay in Dutchman at the Edinburgh Fringe Festival, Dog Fox in The Lion, the Witch and the Wardrobe at the Royal Shakespeare Company, Ian in You Don't Kiss at the Oval House Theatre, Lord Suffolk in Henry VIII at the Bridewell Theatre, Othello in Othello with Midas Touch Productions (Cyprus), Banquo in Macbeth for Bigfoot Productions, Romeo in Romeo and Juliet for Theatre from Oxford (European Tour) and Othello in Othello for Oddsocks Productions. Television credits include; Law & Order:UK, StarHyke, Casualty, Doctor Who and Doctors

Holly Hinton (Desdemona) This is her second production with TNT, having recently completed a tour of GULLIVER’S TRAVELS. She graduated from Drama School in 2006, having gained an MA in acting at ArtsEd- London. Roles here included: Ellida in Ibsen’s THE LADY FROM THE SEA and Isobel in David Hare’s THE SECRET RAPTURE. Previously she had gained a BA Hons in Drama and Theatre Arts at Goldsmith’s College-University of London. Here she had the wonderful opportunity of training with The St Petersburg State Theatre Arts Academy in Russia. Since graduating from Drama School, Holly’s professional roles have included: Miranda in THE TEMPEST, Jessica in THE MERCHANT OF VENICE and Bathsheba in an adaptation of Hardy’s FAR FROM THE MADDING CROWD. These plays all ran for one month in various London theatres. This year Holly took the lead role of Juliana, in a short play TRANQUIL- a physical theatre piece directed by a Creative Associate of Frantic Assembly. She then performed in THE BACCHAE playing a member of the Chorus and most recently she played the title role Hero in a modern comedy A FLAME IN HERO’S TOWER.

David Chittenden (Iago) trained at Arts Educational, London and graduated with the first Laurence Olivier 80th Birthday Bursary Award. This is his third production with TNT and ADGE, having performed the role of the Duke of Canterville in THE CANTERVILLE GHOST and Lord Capulet in the long running ROMEO AND JULIET on its recent world tour. His most recent work was The Secret Agent for Rolemop Arts, Oberon in A Midsummer Night’s Dream for the Oxford Shakespeare Company and the title role in a tour of Paulo Coelho’s The Alchemist. Other theatre credits include: A UK Tour of Trojan Women; The Creature in a tour of Mary Shelley’s Frankenstein for Theatre North; Jonathan in Arsenic and Old Lace at Leatherhead Theatre; Yvan in a UK tour of Art, directed by Nigel Havers; Dithyrambos and an award-winning production of Kafka’s The Trial for Cherub Company, London; Satan in Firestarters at the Pentameters Theatre; and The Beggar’s Opera and Macbeth, both for Theatre Foundry. Additional roles for the Oxford Shakespeare Company include Banquo in Macbeth, Doctor Caius in The Merry Wives of Windsor, Jaques in As You Like It and Launce in The Two Gentlemen of Verona, all presented in the open-air. His television credits include Stuart: A Life Backwards, A Sense of Guilt and Traitors, all for the BBC and the feature films Number One Longing, Number Two Regret and Heroes and Villains. In pantomime David has played King Rat in Dick Whittington; Abanazer in Aladdin at the Theatre Royal, Wakefield and Plowright Theatre, Scunthorpe; and Captain Hook in Peter Pan at the Woodville Halls Theatre, Gravesend and the Civic Theatre, Rotherham.

RICHARD EDE (Cassio) This is Richard's seventh production for TNT and ADGE. He performed the roles of Petruchio and Lucentio in two versions of TAMING OF A SHREW , played the lead role of MS for two seasons in Paul Auster's MOON PALACE , Fagin in OLIVER TWIST throughout Europe and Asia ,Oberon and Bottom in MIDSUMMER NIGHT'S DREAM , Horatio in HAMLET and Thybalt/the Friar in ROMEO AND JULIET . Richard has portrayed an eclectic mix of characters over the years, including The Tinman in THE WIZARD OF OZ (Epsom Playhouse), Sandy in Ben Elton's GASPING (Cragrats Theatre), and Stanley and The Mask in a new musical entitled THE MASK (National Tour.) He has also gained roles in a number of other new musicals - as Dr. Steerforth in PARLOUR GAMES (Cragrats Theatre), and most recently as Frank Schwartz in NOTHING BUT DREAMS (Greenwich Theatre) for which he also wrote the score. Richard loves to travel, and has been lucky enough to perform in Dubai, Thailand, Japan and Oman. He was also seen as ‘The Beast’ in Colchester Mercury's ‘Beauty and the Beast' which proved the most successful and popular show in the theatre's history.

Natalia Campbell (Emilia) trained at Lee Strasberg Studio & Middlesex University. This is Natalia's fifth prodution for TNT & ADG having joined the company to play the role of Kate in THE TAMING OF THE SHREW in 2006, and Hippolyta & Titania in A MIDSUMMER NIGHT'S DREAM, Gertude in HAMLET and the Nurse in the recent long running ROMEO AND JULIET.. Other theatre credits include: THE FORTUNE CLUB, THE WIND & THE WASH TUB, PALACE OF FEAR & BOLLYWOOD JANE (all at Leicester Haymarket) ALI BABA & THE JUNGLE BOOK (Muscat Festival Oman) TAJ (BIG PICTURE COMPANY, UK Tour) STARFISH (Theatremongers) THE HUNCH BACK OF NOTRE DAME & ABABIAN NIGHTS(O.T.T.C) TEN TINY FINGERS, NINE TINY TOES (Firefly Productions) and TANGO ARGUMENTINO (The Flying Gorillas, South American Tour). She also performed as Tilly in a new musical NOTHING BUT DREAMS (Greenwich Theatre) for which she also wrote the script.
Television work includes EASTENDERS, CASUALTY & MODERN MANNERS, all for the BBC, and other work for DISCOVERY CHANNEL, GMTV & SKY. She has also worked on new writing, workshops & rehearsed readings for Soho Theatre, Leicester Haymarket, Nottingham Playhouse & The International Playwriting Festival.

JOEL SAMS (Roderigo ) trained as an actor at the Guildhall School of Music and Drama. In 2006, he made his professional debut at the Mercury Theatre,creating the role of Fox in BLUE SKY STATE. After two school tours, he played a bailiff in BIG WHITE FOG at the Almeida, directed by Michael Attenborough, and then The King in Eugene Ionescou’s EXIT THE KING, at the Tabard Theatre. Joel then appeared in CORIOLANUS as a member of the Mercury Theatre Rep Company, and was part of The Pitlochry Summer Season, playing John in OUTLYING ISLANDS, Marlowe in SHE STOOPS TO CONQUER, Gus/Augustus in ARCADIA, and Yakov in Chekhov/Frayn's WILD HONEY. Most recently, Joel played Aubrey in Ben Travers' THE BED BEFORE YESTERDAY, at The Mill At Sonning.
 
RICHARD CLODFELTER ( Baptista) is managing director of ADG Europe. He studied English literature and theatre at universities in Colorado and in his native state of North Carolina and acted in theatres from Orlando to New York City before beginning work with ADG Europe in 1986. He has directed over 20 productions in Europe, many of which he also acted in and served as manager. Recent acting roles include Lear in the acclaimed TNT Theatre/ADG Europe production of KING LEAR in Central America, Kayerts and Muhammad Ali in MANY VOICES, Baptista and Gremio in THE TAMING OF THE SHREW, and Oberon in A MIDSUMMER NIGHT’S DREAM and Claudius in HAMLET. He is also director/actor/manager for ADG Europe's longest running show: A CHRISTMAS CAROL. This season sees him direct the revival of the company’s MANY VOICES. He lives in Munich and keeps New York always close to his heart.

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